www.kelateku.com

Muzium Islam di Kota Bharu

Muzium Islam di Kota Bharu juga dikenali sebagai Syura Hall atau Balai Syura atau Muzium Islam yang ditempatkan di sebuah bangunan kayu yang indah di tengah Kota Bharu.

Awalnya rumah ini dibina pada tahun 1902 sebagai kediaman untuk Ketua Menteri Kelantan, Encik Hassan bin Mohd Salleh yang berkhidmat sejak 1900-1920. Sesuai dengan status kedudukannya yang tinggi, rumah itu dibina dengan spesies kayu tropika berkualiti tinggi yang dikenali secara tempatan sebagai cengal.

Sebahagian dinding mempunyai hiasan panel ukiran hiasan yang dikenali sebagai Janda Berhias, sebuah kaedah yang popular di Pantai Timur Semenanjung Malaysia. Bumbung mempunyai struktur piramid berbilang peringkat yang dikenali sebagai Bumbung Limas Bungkus dan ditutup dengan jubin bumbung tanah liat bernama Genting Singgora, yang dinamakan sempena provinsi selatan Thailand di mana mereka berasal.

Teras berbentuk heksagon (anjung) menyerupai Istana Balai Besar dan Istana Jahar yang berdekatan. Pintu, tingkap dan dinding, baik luaran dan dalaman, adalah karya seni dengan motif ukiran yang rumit. Gaya seni bina bangunan ini telah digambarkan sebagai Bahasa Melayu Kelantan Pattani ke-20.

Bangunan ini telah diubah suai dan dinaiktarafkan beberapa kali – pertama pada tahun 1917 apabila penggunaannya ditukarkan dari kediaman ke pejabat dan sekolah oleh Majlis Agama Islam Kelantan dan sekali lagi pada tahun 1962, 1991 dan 2007. Peningkatan utama dalam 1991 selepas Majlis mengosongkan bangunan itu dan diubah menjadi Muzium Islam.

Muzium ini menceritakan sejarah bagaimana Islam datang ke Kelantan yang mendapat gelaran serambi Mekah – (Aceh di Sumatera juga disebut dengan gelaran yang sama). Muse ini mengandungi maklumat tentang mufti negeri, peranan sultan, yang menjadi benteng iman, contoh-contoh seni dan kraf Islam bersama-sama dengan gambar-gambar tempat bersejarah Islam dan kepunyaan Nabi Muhammed.

Sangat baik untuk dilawati untuk melihat nilai seni bina bangunan serta pameran di dalamnya. Muzium ini dibuka dari hari Sabtu hingga Khamis dari 8.30 pagi hingga 4.45 petang dan ditutup pada hari Jumaat.

[Via: Kelateku]

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on linkedin
LinkedIn

www.kelateku.com