www.kelateku.com

Laksa Thai

Bahan-bahan :

Resepi Makan 3/4org :
– Bwg merah
– Bwg Putih
– Serai
– Cili padi
– Kunyit hidup
– Belacan
– Cili boh / cili kering yang dah di blend untuk bagi warna kuah
– Santan 2 kotak kecil
– Air (sukat guna kotak santn tu je 3 kotak) kalau pekat sangat tambah air tapi kuah laksa ni pon sama mcm kuah laksa kita tak sedap cair sangat pekat-pekat tu sedap 
– Ayam dicincang atau potong dadu halus
( boleh jugak nk guna ikan just rebus ikan yang sesuai ganti ayam)
– Laksa, boleh guna laksa halus atau bihun

Cara Masak :

1- Blend yang bertanda *
– cili boh tu tumis skali dengan bahan blend nanti
– asam keping letak time dh berkuah
– daun limau purut letak last bila dah nak masak kuah

2- Tumis bahan blend & cili kisar/cili boh sampai pecah minyak

2- Masukkan ayam sekejap. 

3- Kemudian baru masukkan santan dan air

4- Masukkan asam keping , daun limau purut. 5- Kemudian tunggu mendidih dah siap ( noted : kalau nk kuah pekat kena banyakkan bahan tumis lagi sedap ) ulam-ulam tu banyk lagi sebenarnya boleh letak tu sebahagian ny lah

Dah Siap!

Aroma saja dah menyelerakan, Apatah lagi mencubanya.

Sumber : Nosyamiza Atikah

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on linkedin
LinkedIn

www.kelateku.com